כיצד אייל בן סימון מצליח לגעת בקהילה המקומית ולקרב אותה אל היצירה והאמנות

"אמנות היא לא רק לאליטה" – כך פותח אייל בן סימון, אמן צפוני מוערך, את שיחתנו. "אמנות אמיתית היא משהו שכולם יכולים להזדהות איתו, להירגע לידו, ללמוד ממנו".

מאז ראשית דרכו כאמן, בן סימון היה נחוש בדעתו לקחת את יצירותיו התדירות, הטכנולוגיה המתקדמת שהוא משתמש בה, והמסרים שהוא מנסה להעביר, אל לב הקהילה המקומית שממנה צמח.

למרות שהתצלומים הניסיוניים של בן סימון, שמשלבים צילום, גרפיקה ממוחשבת ובינה מלאכותית, זכו להכרה בינלאומית ומוצגים בגלריות יוקרתיות ברחבי העולם, הוא רואה חשיבות עליונה בשימור קשר עמוק עם שורשיו התרבותיים והגיאוגרפיים.

"אני חייב את ההשראה הגדולה שלי לנופים ולסביבה של אזור הגליל שבו גדלתי," הוא מסביר. "זו היתה הזדמנות להפגין את היופי הפנימי של האזור שלנו דרך עיניים חדשות."

לשם כך, בן סימון עורך באופן קבוע סדנאות והרצאות בבתי ספר, מרכזי קהילה ומוסדות תרבות ברחבי הגליל והגולן. בהם הוא חולק את סודות יצירתו, מדריך את המשתתפים בשימוש בכלים הטכנולוגיים ומעודד אותם למצוא דרכים יצירתיות להביע את עצמם.

הפרויקטים הקהילתיים שלו כוללים גם סיורים מודרכים באתרי צילום ממנה הוא שואב השראה, וכן שיתופי פעולה עם קהילות מקומיות לעיצוב ויצירה משותפת של אתרים אמנותיים ציבוריים.

"אני מאמין שהמפתח להעצמה הוא לחבר בין אנשים לשורשיהם התרבותיים, ולתת להם את הכלים ליצור ולבטא את זהותם באופן חדש ומקורי," מסביר בן סימון. "כשאנחנו מרגישים מחוברים למקום שלנו, לתרבות שלנו, אנו חשים ביטחון פנימי גדול יותר."

 

אחת הסדנאות המרגשות שערך בן סימון נערכה בכפר דרוזי בגליל המערבי, שם הדריך את תושבי הכפר בשימוש בטכניקות צילום ניסיוניות כדי "לצייר מחדש" את בתיהם, רחובותיהם והנוף המוכר סביבם.

lens

"היה זה תהליך מרגש מאוד," נזכר בן סימון. "להציג בפני התושבים את כפרם דרך עדשה חדשה, ולאפשר להם להיות חלק מתהליך היצירה. כשראיתי את התגובות המלאות התפעלות והשראה, הבנתי שהצלחתי להגשים את מטרתי – לקחתי את האמנות ממוזיאונים, והבאתי אותה אל חיי היום-יום של אנשים רגילים."

עם העבודות היפות שיצרו התושבים הוקמה בכפר תערוכה קהילתית שנהנתה מפרסום נרחב וזכתה לביקורים של אלפי מבקרים מרחבי האזור והארץ.

מעבר לפרויקטים הקהילתיים, בן סימון גם שואף להפוך את סטודיו הגדול שלו בנצרת לחלל תערוכות פתוח לקהל הרחב. "אני רוצה שכולם ירגישו בנוח לבוא לכאן, להתבונן ביצירות, ללמוד על התהליכים ואפילו ליצור במו ידיהם," הוא מתלהב.

 

עבור בן סימון, להפיץ את יצירותיו ברחבי העולם זו רק חלק אחד ממשימתו כאמן. החלק השני, החשוב לא פחות, הוא לשמש כגשר המקרב בין האמנות לבין הציבור הרחב, מבלי הבדלי רקע ומעמד.

"האמנות היא השראה אוניברסלית שיכולה לחבר ולהעצים אנשים מכל הרבדים של החברה," הוא מסכם באומץ. "בתקופה כל כך מעורערת ומפוצלת, זוהי דרך חשובה לכונן שלום, הבנה והערכה הדדית."

כיצד אייל בן סימון מצליח לגעת בקהילה המקומית ולקרב אותה אל היצירה והאמנות

אייל בן סימון הוא אמן ישראלי מוביל בזירה האמנותית העכשווית, המתמקד בצילום ניסיוני ובוידאו ארט העוסקים בנושאים חברתיים. עבודותיו הייחודיות מצליחות לגעת בקהילה המקומית ולקרב אותה אל היצירה והאמנות בכמה דרכים מרכזיות:

ראשית, בן סימון בוחר להציג את עבודותיו במרחב הציבורי והעירוני, במקום בגלריות סגורות. הוא מנצל את הרחובות, הקירות והמבנים של תל אביב כבמה ליצירותיו, הופך אותם לגלריה ענקית פתוחה לקהל הרחב. כך, תושבי העיר נחשפים באופן ספונטני ובלתי צפוי ליצירותיו המרתקות והמעוררות מחשבה.

בנוסף, נושאי עבודותיו של בן סימון קשורים באופן ישיר לחיי היום-יום של הקהילה המקומית. הוא עוסק בסוגיות חברתיות ופוליטיות כמו מחאות, סכסוכים ואירועים עירוניים. באמצעות עבודותיו, הוא מזמין את הצופים להתבונן במציאות המוכרת מזווית חדשה ומפתיעה.

לדוגמה, בעבודה אחת בן סימון צילם הפגנה בתל אביב, אך עיוות והאט את התנועה של המפגינים, ליצירת אפקט מהפנט ובלתי שגרתי. במקום להציג את האירוע בצורה ישירה ותיעודית, הוא הפך אותו לחוויה אמנותית מרתקת, המעוררת שאלות על אופי המחאה והתגובה החברתית אליה. עבודה כזו מזמינה את תושבי העיר להתבונן מחדש באירועים המוכרים להם, ולגעת בהם ברמה רגשית ואמנותית.

מעבר לכך, בן סימון משלב לעתים קרובות את הקהילה המקומית בתהליך היצירה עצמו. הוא מארגן סדנאות ופרויקטים קהילתיים, בהם תושבים יכולים ללמוד טכניקות אמנותיות ולהשתתף ביצירה המשותפת של עבודות אמנות.

לסיכום, אייל בן סימון מצליח לגעת בקהילה המקומית ולקרב אותה אל יצירה, אמנות ואמירה חברתית, הוא עושה זאת בכמה דרכים עיקריות: הצגת עבודותיו במרחב הציבורי והעירוני, עיסוק בנושאים חברתיים רלוונטיים, והזמנת הקהילה להשתתף בתהליכי היצירה. באמצעות גישה ייחודית זו, בן סימון הופך את האמנות לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום של התושבים, מעורר מחשבה ומזמין אותם להתבונן בסביבתם בעיניים חדשות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
הביקורת הקיינסיאנית

הביקוש הוא פונקציה של 3 גורמים: הביקוש הפרטי (C )–ככל שההכנסה יותר גדולה אנשים יותר יצרכו. ההשקעה–הביקוש של הסקטור העסקי (למשל מבנים, מכונות, גורמי ייצור

קרא עוד »