• דקאמרון- מיוונית- דקה-עשר, המרה- יממה.
  • המאה ה14. הסתיימה בשנת 1353 לספירה
  • מתח רומנטי בין הנשים לגברים
  • פילוסטרופו ביוונית- אוהב מלחמה. אבל בוקאצ'ו ידע רק מעט יוונית וחשב שזה מובס ע"י האהבה. פילוסטרופו סבל מייסורי אהבה כלפי אחת הנשים ולכן הנושא. הוא מתנגד לסיפורי האהבה העליזים כי הוא סובל.

 

  1. הגוון (וריאציה) על נושא האהבה ביום 4
  • הקנאה בסיפורים היא כמו זו שבין בעל לאישתו:

1.קנאת האב לביתו שמתאהבת בגבר לא ראוי

2.הקנאה בין האחים לאחות שמנהלת רומן

  • דמיון סטרוקטוריאלי- האישה הבוגדת והנואפת צריכה לאכול את לב אהוביה.
  • בריחה של נשים עם גברים– נניטה עם רסטליונו, מגדלנה עם פולקו ונטלנב עם אוגוסטו.
  • פילוסטרופו המלך אז הוא לא יכול לזכות בפרס הראשון ולכן בוחר את הסיפור ה1.
  • התנהגות של אנשים חזקים שמטרידית מינית את הנשלטים- שני המושלים והשופט.
  • ככל שהסיפורים עולים במעמדות החברתיים כך פחות משעשע ויותר מעורר גועל
  1. ממודעות המחבר למודעות הדמויות המסופרות
  • מתחיל בהצטדקות של הסופר מול קוראיו מול הביקורת שכותב יותר מידי לנשים יפות ומלאות חן כאילו אין גברים בחבורה.
  • הדקאמרון ספר שמיועד לנשים– בוקאצ'ו אומר שטבעי לכתוב לנשים ומסביר את זה בסיפור של הנזיר שפוגש עם בנו נשים בגיל 18 לראשונה.
  • בוקאצ'ו יכול להיחשב לסופר ה11 שמוסיף את הסיפור ה11 ביום ה4 בזכות היכולת שלו לחצות מהסיפורים לסיפור המסגרת ולסיפור העל.
  • חשיבות לסדר הסיפורים– אילתור מדומה
  • דיונאו מספר על אדם ששותה שיקוי וחושבים שהוא מת- סאטירה על הסיפורים האחרים שתמיד מתים בהם.
  • פרה טקסט- הערות שוליים שכותבים באדום השולי הטקסט. לא סתם שעשוע. מראה מה ניתן להגיד על הטקסט.
  1. שפע/ אילוצים
  • בדרכ הכתיבה במשקל קודמת לכתיבה בפרוזה– למרות שפרוזה פשוטה יותר. רק מאוחר יותר כתבו בפרוזה כמו הקומדיה האנושית (לפני דקאמרון).
  • בוקאצ'ו הושפע מאוד מדנטהמשפטים ארוכים שנותנים הרגשה שיכולים להיות ארוכים יותר. שפע שיכול להמרח על עמוד. אין ריסון
  • הנובלות- סיפור קצר אבל מוצגות פה כסיפור חדש ומקורי
  1. מה הלאה

 

טריסטן ואיזולדה

תקציר

סיפור אהבה בין אביר קורני לבין נסיכה אירית. טריסטן נוסע להביא את איזוט ככלה לדודו אבל בדרך הם שותים בטעות שיקוי אהבה שגורם להם להתאהב ל3 שנים. הם מנסים להגיע אחד לשני לתנות אהבים וכל פעם יועצי המלך מנסים לעצור אותם באשמת ניאוף אבל הם משחררים את עצמם בעזרת תכסיסים. בסוף הכישוף פג והם צריכים לבחור אם להמשיך להיות יחד.

טריסטן פוגש את הווסל שלו וקורא לו אביו ומבטיח לו להחזיר לו את שאיבד. טריסטן מגלה שהוא אחיינו של המלך. גורמון מלך אירלנד שולט על אנגליה וכריח אותם לשלם לו 30 זהב. אחרי 3 שנים טריסטן מציע את עצמו בפני מלכו קורנוול והילחם בשמו. טריסטן נחתך בירכו מחרב מורעלת, ניצח וכרת לו את הראש. הוא נוסע לאיזולדה שתרפא אותו והיא מבטיחה לו את ביתה לאישה. הוא מלמד את איזולידה היפה נגינה. הוא חוזר הביתה והאבירים הנאים מציעים שהוא יהיה בראש משלחת חיזור לאיזולידה עבור המלך מארק.

  1. גילגולי הטקסט:
  • טריסטן – 'הסתערות'- אל זוטר במיתולוגיה הקלטית. טריסט- עצוב. התפתחות העצב המאהב שחייב בכל פעם להפרד מאיזולידה ולחזור לחיי נוודות בגלל נורמות חברתיות. אביו מת ואימו מתה מצער. דמות לוזרית שנידונה לכישלון.
  • מוותר:
  1. נלחם על ירושת אביו ומנצח אבל מוותר כדי להיות אביר נודד.
  2. המלך רוצה להפוך אותו ליורש אבל טריסטן מוותר ובמקום זה הולך להביא את איזולידה.
  3. מוותר על איזולידה אהבת חייו
  4. מתחתן עם איזולידה לבנת הידיים אבל לא שוכב איתה למרות שחוש בה.
  • טריסטן הוא כמו אל שמת וחוזר לחיים. סירוס סמלי- אימפוטנציה כבמל לחוסר אונים. גם השמויות שהוא מקבל חלשות- זמר נודד בפעם הראשונה באירלנד וסוחר בפעם השניה.
  • האם הוא גילגול של אודיסאוס?**
  • סמל לאביב- חוזר למרות שחושבים שהוא לא יבוא.בסוף מת- הופך לבן תמותה- כנגד הפאגניות.
  • איזולדה- בקלטית אלאילט. מאר- סוס. אל שהוא כנראה סוס
  • מי שכתב את האגדה הם כמרים איריים שהשתלטו על קורנוול ושמעו אותו מהכוהנים הפגאנים לאחר שאסרו עליהם את כתיבת האגדה.
  • הסיפור הגיע לאירופה דרך הנוורמנדים דוברי הצרפתית שכבשו את אנגליה ואת אירלנד.
  • 1170-1173- צרפתית עתיקה ונקרא 'תומס איש לונדון'. נזיר פאנט חיבל בתחילת היצירה וברול סופר אחר בסופה.
  • 1200-1210 גוטפריד משכתב ועושה אדפטציה בגרמנית בינונית. חיבלו בכתביו ואולי נפטר לפני שסיים.
  • כותבים צרפתים שמתייחסים לטריסטן לא מבינים שהוא דמות מיתולוגית ומפקפקים- לא יכול להיות שהוא מתאהב בה בגלל שערה שסנונית הביאה לקן שלה.
  1. כפילויות וחזרות:
  • איזולידה מטפלת בפצעיו אחרי שמורולד אחיה נוסה להרוג אותו בפעם הראשונה הוא באירלנד. בפעם השניה ביתה רוצה להרוג ואתו כי מבינה מי הוא.
  • איזולידה- 2 קרבות, 2 הפלגות לאירלנד. פעם 1 איזולידה האם מרפאת, פעם 2 להתחתן עם איזולידה הבת, פעם 3 מתחתן עם איזולידה אחרת.
  • סיפור 4 טריסטאן הגמד מבקש עזרה לחלץ את אהובתו מהדרקון.
  • נבל- טריסטאן מנגן על נבל וגרנדין בא מאירלנד לחטוף את איזולידה עם נבל. הסמל של אירלנד.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
תרומות לצמיחה

נתבונן בגרפים על פריון לשעת עבודה (A/L) ב-OECD- ניתן לראות שישראל יחסית נמוכה (קצת מתחת לאמצע) בעוד שהפריון לשעת עבודה הוא גבוה במדינות העשירות כמו

קרא עוד »
מורה פרטי לאנגלית בחדרה

בין כלל המקצועות שאנו למדים בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים, בתיכון ואפילו באוניברסיטה, אנגלית הוא ללא ספק אחד המקצועות החשובים ביותר לכל מי שמבקש לבנות

קרא עוד »