סיכום מאמרים למי מפחד:

אין שירה בלתי מובנת

  • כל מי שיודע עברית מבין שירים, כמו שכל מי שרואה "מבין" תמונות וכל מי ששומע מבין מוזיקה. הבנה היא ההחלטה הבסיסית של האם אני אוהב או לא אוהב, האם זה עושה לי נעים או לא. לא יותר.
  • ארבעת יסודות ההבנה:
  • להבין שיר=להבין עצמי ביחס לשיר, כלומר איזה רגש עורר בי השיר
  • אין לשום אדם יתרון עלינו בהבנת שיר, גם לא למשורר שכתב אותו. אין משמעות לשאלה "למה התכוון המשורר". אפשר לשאול: איזה משמעות איש X נותן למילים של השיר.
  • זמן הקריאה הוא זמן ההבנה. מה שחשוב היא התחושה ברגע הקריאה הראשונית של השיר, עניין של שניות.
  • יש ארבעה מימדים של הבנה לשיר, ומספיק אחד מהם על מנת "להבין" שיר.
  • להבין את משמעות המילים בשיר (להיות מסוגל להגיד את תוכן השיר במילים אחרות)
  • להבין את רוח השיר, כלומר לומר אם הוא שמח/עצוב..
  • להבין את טיפוס המשורר שעולה מהשיר: נפש עדינה, יהירה, מזוייפת…
  • להבין את עצמנו ביחס לשיר- איך הרגשנו כשקראנו את השיר.
  • לדוגמא, שיר של חנוך לוין:

עברית יפה, נועם מהחריזה. הוא נותן שני פירושים שונים לשיר: או שהשירה נהדרת ואזני הקהל שותתות דם מתענוג והסדרנים שלא כסדרם לא יפתחו את הדלתות, או שהשירה מזעזעת נוראית וצורמת.

  • השיר לאחר שנכתב/הושר- נושם כגוף עצמאי. בנפרד מהמשורר.
  • בתור תרגיל, הכותב מרכיב שיר מלקטי משפטים של שירים אחרים, ויוצא לו:

המחנק מבוסטון

אז קמנו והלכנו

איך שהאדמה רועדת, האדמה אובדת והזמן-

רגע לפני מותו.

מרגע שמוצאים מכנה שמשותף לשיר כל המילים יסתדרו מאליהן סביב הרעיון. ואולי מה שחשוב בהבנת השיר היא ההבנה שהוא חובר סתם כך בלי כוונה גדולה או משמעות מחברת.

מה זו בכלל שירה

כשאדם אומר שהוא לא מבין בשירה, הוא יכול להתכוון לאחד משני מובנים של הבנת שירה:

  1. הבנת המילים בשיר ומשמעון
  2. הבנה מה הופך את הטקסט הזה לשיר.

נתחיל בשאלה השנייה. כי הרי יש שירים דיבוריים, זה לא הופך אותם ללא שירים. הסופר טוען ששירה היא מילים המוגדרות כשירה. מרגע שטקסט מזוהה כשירה (לרוב ע"י כך שיש לו שורות קצרות ומנוקדות) מתיחסים אליו כשיר. למה כדאי להגדיר שיר כשיר? כי קוראים שירים אחרת- שיר קוראים בקשב, שמים לב לקצב המילים, למשמעויות הנוספות של המילים (ירח, לדוגמא,  ביום יום מסמל את הירח שבשמיים אבל בשיר הוא מסמל גם תקווה, מאור באפלת הנפש…). לשירה יש קצב. לא יכול להיות שיר ללא קצב, יכול להיות שיר בקצב דיבור.

ומה עושים כשלא מבינים את השיר? בקריאה הראשונה לא צריך להתאמץ להבין, כי המאמץ פוגע בקריאת השיר. מה שכן- צריך לאפשר לעצמנו להבין אם אנחנו מוקסמים מהשיר או לא. אחר כך אפשר לנסות להתאמץ להבין, אבל זה לא הכרחי. בשירה, כל פירוש למילים הוא נכון ממש כמו פירושו של המחבר, ובלבד שהוא מסתדר עם המילים. יש שירים שאין להם כלל משמעות, כל משמעותם זה שאין להם משמעות. כפיית משמעות על שיר שכזה רק תרחיק אותנו מהשיר.

המילים עושות אהבה

  • מדובר על השירה הסוריאליסטית ועל כך שאנשים מתקשים לקרוא אותה. הכותבת אומרת שהפרת הכללים והקודים חוסמת את הגישה של התובנה ופותחת את גישת התת מודע, שלכולם יש. בעולם שכזה הקורא הוא הכותב: הקורא הוא השומע הראשון של השיר שכתב בקולו שלו (כשהקריא אותו). מקורא נעשה למשורר עם התוודעו לכוחות (הפירוש, הפיוט) החבויים בו. קו הגבול לא עובר בין כותב לקורא אלה בין מודע לתת מודע. בין יצירתיות לחשיבה רציונלית.
  • איזה קריאה עושה מי שקורא שיר סוריאליסטי? מה דורשת הקריאה מהקורא?
  • קודם כל- ויתור על מסר הגיוני.
  • השיר הסוריאליסטי גורם לקורא לזכור את הכלל רק כדי לשים לב לשבירת הכלל. ולהנות משבירת הכלל.
  • גורם לקורא להתבונן בעולם מחדש: "כדור הארץ כחול כתפוז". בולמים את תהליך הפרשנות הרציונלית ע"י שימוש באנלוגיות ושילוב משמעויות לא צפוי (ושלא מסתדר).
  • הפירוש מחייב את הקורא להפגין יוזמה וכושר המצאה ע"מ למצוא קשר בין המילים התלושות. השיר פותח בפני הקורא את שעריו של עולם שבו המילים עושות אהבה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
הדברת פשפשים

עקיצות פשפשים אלו אינן מכאיבות במיוחד לאנשים, בהשוואה לעקיצות צרעות, זה כמעט כלום. אך הן משאירות אדמומיות ועור מגורה. זקוקים בדחיפות לפשפשים הדברה? מחפשים חברת

קרא עוד »
מורה פרטי לאנגלית בגולן

בין כלל המקצועות שאנו למדים בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים, בתיכון ואפילו באוניברסיטה, אנגלית הוא ללא ספק אחד המקצועות החשובים ביותר לכל מי שמבקש לבנות

קרא עוד »