מה ההבדל בין בעל מקצוע שכיר לעצמאי בדרום

שכירות ועצמאות הינם שני המודלים הנפוצים ביותר להעסקה בישראל. ישנם מודלים המוגדרים כמודלים ביניים, דוגמת מודל שותפות בחלק מנוסחאותיו, אולם אנו ננסה לברר מהם ההבדלים בין בעל מקצוע שכיר לעצמאי בדרום. לשם כך, נסקור בקצרה את המאפיינים של בעלי מקצוע שכירים ואת המאפיינים של בעלי מקצוע עצמאיים, תוך הדגשת ההבדלים במאפיינים בין בעל מקצוע שכיר לעצמאי בדרום.

 

שכירות

שכירות היא מודל העסקה בו הקשר בין בעל המקצוע לבין הלקוח אינו ישיר. במודל העסקה זה, בו בעל המקצוע הוא שכיר בדרום, הקשר בין הלקוח לבין בעל המקצוע השכיר בדרום עובר דרך המעביד. המעביד יכול להיות אדם פרטי ויכולה להיות חברה או תאגיד. כמו כן, המעביד יכול להיות גוף ציבורי דוגמת רשות מקומית או משרד ממשלתי.

 

מאפיינים לשכירות

שיטת ההעסקה של השכירות הינה פופולרית למדי והנפוצה ביותר בישראל, ולא בכדי. מאפיינים אותה מאפיינים רבים הנעדרים עלי ספר מההעסקה העצמאית. נמנה בקצרה מאפיינים אלו.

  1. יציבות

המאפיין הראשון והמרכזי של השכירות הוא היציבות. העובד יודע בוודאות כי הוא יקבל את שכרו בסוף החודש וכן הוא יודע מהו הסכום אותו הוא צפוי לקבל. זאת, בשונה מבעלי מקצוע עצמאיים בדרום. השכיר אינו הולך לישון עם כאבי ראש ודאגות מניין הוא יביא פרנסה הביתה והאם הוא יוכל לפרנס את משפחתו גם בחודש הבא.

1.2   זכויות סוציאליות 

אל מאפיין זה יש להוסיף את נדבך הזכויות הסוציאליות לעובד. בכלל הזכויות הסוציאליות, ניתן למנות הפרשות לקרנות פנסיה, השתלמות וביטוח לאומי שהמעביד מפריש לטובת בעל מקצוע שכיר בדרום, את הזכויות המוענקות על פי חוק דוגמת ימי מחלה ועוד.

אם כן, המאפיין הראשון של השכיר על פני העצמאי הוא היציבות בשכר. המאפיין השני הקשור גם הוא לשכר וליציבות הוא קבלת הזכויות הסוציאליות. מדובר בשני מאפיינים מובהקים של השכירות שאינם באים לידי ביטוי אצל בעל מקצוע עצמאי בדרום.

  1. היעדר הפסדים

מאפיין נוסף המתקשר לתחום הפיננסי אצל בעלי מקצוע שכירים בדרום, הוא היעדר ההפסדים. בעלי מקצוע עצמאיים בדרום לא רק שאינם יודעים בוודאות מה יהיה שכרם אלא גם שהם נאלצים להוציא הוצאות רבות. ההוצאות יהיו על חומרי הגלם, כלי העבודה, מחסן לציוד, רכב, שכירות למשרד ועוד. בעל מקצוע שכיר בדרום חוסך את הצורך להוציא את כל העלויות הקבועות הללו, הוצאות שבהיעדר הכנסות גבוהות מהן יהפכו להפסדים.

קרדיט תמונה: canva
  1. היעדר הצורך בשיווק

בעל מקצוע עצמאי בדרום צריך באופן תדיר לשווק את עצמו ולמצוא את לקוחותיו. אם לא כן, הרי שהם פשוט לא יגיעו אליו. בעל מקצוע שכיר בדרום פטור מטרחה זו, שכן שכרו לא נקבע לפי מספר הלקוחות שיהיו לחברה בחודש הקרוב.

  1. ממשק עם הרשויות

מאפיין זה של בעלי מקצוע שכירים בדרום שונה מקודמיו. בעל מקצוע שכיר אינו נדרש לממשק מתמיד עם רשויות המס, הוא אינו מנפיק קבלות ואף אינו מגיש דו"חות. כל זאת, בניגוד גמור לבעלי מקצוע עצמאיים בדרום.

 

עצמאי

בניגוד לשכיר המקבל שכרו מהממונים עליו, העצמאי חסר ממונים, דהיינו אין לו בוסים על הראש. מכיוון שכך, הוא מקבל את כספו ישירות מלקוחותיו ולמעשה הוא הדואג לכל ענייניו. עבודה כעצמאי אינה מתאימה לכל אדם, בעיקר בעקבות המאפיינים לשכירות שמנינו לעיל. אולם עבור אלו הבנויים לעולמם של העצמאיים, מדובר בהזדמנות של ממש.

 

  1. היעדר תקרת שכר

המאפיין הראשי של בעלי מקצוע עצמאיים בדרום הוא היעדר תקרת שכר. שכרו של השכיר, כאמור לעיל, קצוב מראש. גם אם מונהגת בסביבתו שיטת בונוסים המתגמלת אותו על כל עבודה שביצע, הוא אינו יוכל להרוויח כל סכום שהוא. התוצאה בהחלט צפויה להיות כזו בה הלקוחות משלמים ממון רב לעסק ורק אחוזים קטנים ממנו מגיעים לכיסו של העובד.

יש היגיון בכל שרק אחוזים מעטים מתשלום הלקוחות מגיעים לעובדים. הם לא סיכנו את כספם, לא הוציאו הוצאות קבועות ולא חוו דפיקות לב בלילות מחשש שבחודש הבא לא תהיה מספיק עבודה. אולם בסופו של דבר, יכולת ההתעשרות של שכירים מוגבלת, מה שאין כן ביחס לעצמאיים.

גם באשר להפרשות ויתר הזכויות הסוציאליות האמורות, יש לזכור כי הפרשות אלו באות על חשבון השכר שהם מקבלים. כך שלמעשה הפרשה עצמאית משכר בסיס גבוה יותר או הפרשה על ידי המעביד משכר בסיס נמוך יותר, הן כמעט היינו הך.

בזה האופן, קוסם ליום הולדת בדרום, למשל, יכול להגיע לשכר גבוהה הרבה יותר כעצמאי מאשר כשכיר. קוסמים שכירים בדרום מוגבלים לשכר לפי מה שהמעסיק שלהם קובע. קוסמים מקצועיים עצמאיים, אשר עברו השתלמויות ונחשבים לקוסמים מומחים, מסוגלים לגבות אלפי שקלים עבור כל הופעה, להופיע כמה פעמים ביום ולחצות כל תקרת שכר שהיא.

הוא הדין גם באשר לבעל מקצוע העובד בתור אמן חושים בדרום. אמן חושים בדרום מסוגל להעמיד מופע המשלב קריאת מחשבות טלפתית, אמנות טלקינזיס וקריאה בקלפים ולהרוויח עשרות אלפי שקלים מידי חודש.

לא רק בעולמות הבידור היעדר תקרת השכר משמעותית. גם חשמלאי מומלץ בדרום יוכל לגבות סכומים גבוהים ולשלשל אחוזים רבים יותר לכיסו כאשר יעבוד כעצמאי. העבודה כעצמאי תיתן לו הזדמנות לקצור את פירות השקעתו ולהביא לידי ביטוי מקצועי את כל הידע הרב שצבר. זאת, לאחר שיחזיק, כמובן, בתעודת חשמלאי מוסמך.

קרדיט תמונה: canva
  1. יד חופשית

מאפיין נוסף לבעלי מקצוע עצמאיים בדרום, הוא היד החופשית לנהל את עצמם. לעצמאיים אין בוס על הראש שמכתיב שיטות עבודה, זמני עבודה, תאריכי יעד וכדומה. לעצמאי יש את החירות לקבוע בעצמו כיצד תיראה שגרת יומו, אילו עבודות לקחת ואילו לא לקחת, מהן שעות העבודה שלו, מהי אסטרטגיית הפעילות עם כל לקוח ועוד.

מאפיין זה מתעצם בעיר כמו לוד, בה הסבירות שלא תרצו לקחת עבודה אינה מבוטלת. בעיר סכסוכים לא מעטים בין משפחות שונות וייתכן שבטווח הארוך, לקיחת עבודה מסוימת תפגע בכם. היכולת לשקול שיקולים שכאלו שמורה לבעלי מקצוע עצמאיים בדרום בלבד ולא לשכירים.

חוקר פרטי שכיר, לצורך הדוגמה, מוגבל בשיטות החקירה שלו ובאמצעים העומדים לרשותו לפי ההתוויה של החברה. לא כך חוקר פרטי בדרום העובד בתור עצמאי. ביכולתו לבחור טקטיקות בעצמו באופן מלא ולהביא לידי ביטוי את כישוריו ואת הרקע שלו מבלי שהמנהל יכתיב לו כיצד להתנהל.

  1. עלויות קבועות נמוכות

בעיר כמו לוד, העלויות הקבועות נמוכות יחסית. העלות של שכירות של מחסן, למשל, פחותה עשרות מונים מעלות שכירות בתל אביב, רמת גן או גבעתיים, מה שמפחית במידה ניכרת מהעלויות הקבועות של העבודה.

קרדיט תמונה: canva
  1. חופשות לפי בחירה

מאפיין נוסף המתקשר למאפיין השלישי, הוא יכולתם של בעלי מקצוע עצמאיים בדרום לבחור מתי לצאת לחופש. מדובר במאפיין השמור להם בלבד.

קרדיט תמונה: canva

לסיכום

אם כן, ישנם הבדלים בתחומי השכר, העצמאות בהתנהלות והיוזמה הנדרשת בין עצמאיים לשכירים. שקלו את השיקולים לאור המאפיינים האמורים והחליטו האם מתאים לכם יותר להיות בעלי מקצוע עצמאיים בדרום או שמא בעלי מקצוע שכירים בדרום.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
מורה פרטי לאנגלית בצפון

בין כלל המקצועות שאנו למדים בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים, בתיכון ואפילו באוניברסיטה, אנגלית הוא ללא ספק אחד המקצועות החשובים ביותר לכל מי שמבקש לבנות

קרא עוד »
המימד האקזוטי

היצירה הראשונה שלא נכתבה בלטינית או שפה קלאסית אלא באנגלית עתיקה. בשנת 750 לספירה. סופר לא מוכר. המימד האקזוטי- טקסט ברברי בשפה ברברית ומוספר ע"י

קרא עוד »