הקומדיה האלוהית

  • אל סיד- 'שליט' במוגרבית. גם הזקן שהוא מגדל אחכ היא סמל לכך שהפך מוסלמי. באפוס נודר לא להתגלח עד שחוזר. הזקן סממן מיוחד כי לא גידלו אז זקנים אצל הנוצרים בדרום ספרד והוא מאמץ אביזר תרבותי של מוסלמים.
  • מאמץ את תורת הלחימה של המוסלמים- להעמיד פנים שבורחים.
  • כשחוזר להלחם בשדה פתוח- כמו אביר נוצרי וגם מציג את עצמו בשמו הנוצרי רודריגו.

 

הקומדיה האלוהית – התופת, כור המצרף, גן עדן.

משורר שהולך בשבוע הקדוש שעד חג הפסחא באביב 1300. פורסם בשנת 1320 לקראת מותו אבל מתרחש כשהוא בן 35 הגיל שטען שהוא שיא החיים ואחיו דועך. בגיהינום ובכור המצרף מלווה אותו המשורר הרומי וירגיליוס ובגן עדן מדריכה אותו ביטריצ'ה- אהבת נעוריו ואידאל האישה המושלמת.

תקציר:

המשורר דנטה הולך לאיבוד ביער אפל ומותקף בידי מפלצת בולעת דעת, אהבה ומידות טובות שהמשורר וירגיליוס שדנטה מעריץ מגיע להציל אותו. הוא מציע לו לבוא איתו ואומר שביאטריצ'ה שלחה אותו. מגיעים לעולם הנשמות הארורות שחיו רק למען עצמן ולא למען אלוהים ואיבדו תקווה למות. דרך נהר אכרון נכנס לגיהניום ווירגיליוס מובל דרך 9 מדורי גיהינוםכשכל מעג הוא רשע גובר עד שמגיעים למרכז- משכנו של השטן השומר על הכניסה לגיהינום. לכל חטא עונש ייחודי שמתאים לו.

  1. לימבו- עולם שבו שוכנים אלו שלא הוטבלו וגם לא חטאו. נידונו לכמיהה לגן עדן. ישו לח את היהודים הצדיקים לגן עדן כשעבר שם.
  2. תאווה- הנתונים התאווה יתרה. בערת תמיד של רוח שחורה
  3. גרגרנות- קרברוס הכלב בעל 3 הראשים שומר עליהם ונאלצים לאכול צואה ובוץ בעולם קר עם גשם וברד מתמידים
  4. חמדנות- פולט אל הממון אחראי עליהם. ההמון הרב ביותר. רואה מלא נזירים וכו' הופכים לזהים אחד לשני ומגלגלים משאות כבדים.
  5. זעם עצלות וגאווה- בנהר סטיקס נלחמים תמידית אלה שזעמם גבר עליהם. מתחת למים העצלנים. פלגיאס משיט אותם בסירה קטנה ועוברים על פני החוטאים בגאווה שחיים כחזירים. מלאך מגן עדם מכניס אום לעיר דיס
  6. כופרים- בעיר דיס . קבורים בקברים נסתרים
  7. האלימים- בטבעת 1- נהר דם רתוח שמתבשלים בו אלו שהיו אלימים כלפי אחרים. טבעת 2- יער אפור של המתאבדים ומופקרים מוסרית שהפכו לעצים שנפצעים מהרוח וממגע. טבעת – מדבר חול שאש גיהינום ניתכת ממעל- המחציפים את פני האל. אלו שלקוח אישה בלי מחשבה יתרה, מחללי שם ומבצעי מעשי סדום- חרוכי פנים וגוף נודדים
  8. הרמאים- מפלצת המרמה והבוגדנות ניזונה מהחמדנים בעלי גיבנת הריבית. מעגל תעלות הרשע- בכל מעגל נענש הרמאי לפי סוג הפשע.
  9. הבוגדים- נהר הבכי- אגם קפוא בו שקועים הבוגדים לפי הקשר של האדם- קרוב משפחה, בעירם או ארצם, הבוגדים האורחיהם והבוגדים באדוניהם. השטן תקוע ברח במרכז בעל 3 ראשים ואוכל את הבוגדים בישו.

כור המצרף—הר גבוה בקצה העולם שגן עדן בפיסגתו. סבל למען טיהור הנשמות לפני הכניסה. מחכים שם אנשים שלא השקיעו בנצרות בגלל עניינים חשובים, שמתו מוות אלים, שבגלל עצלנותם לא כיפרו על חטאם והמנודים. בפנים יש 7 טראסות ל7 החטאים בנצררות שעונשם מיתה: גאווה, קנאה, זעם, עצלות, חמדנות, גרגרנות ותשוקה.

נכנס לגן עדן. 9 מתחמים- הירח לאנשים שלא עמדו בשבועותיהם, ונוס לחכמים הזהירים, מארס לאנשים שנלחמו למען הנצרות, יופיטר לאנשי הצדק, סטורן להוגים המתונים והמאופקים, שבתאי למרים, ישו וקדושים והמניע הראשוני- אלוהים מניע. 9 טבעות מלאכים ואלוהים נק' בהירה במרכזן.

האמפירוס- מעבר לגן עדן. משכנו של האל.

  1. אפוס מחושב:
  • חלוקה ל33 שירים בתופת, בכור המצרף ובגן עדן.
  • טרזה רימה- מבנה השירה החריג דורש מהמשורר להמציא מילים חדשות
  • בתחילת היצירה יש מין תקציר של הכל. דנטה פירסם חלקים מהיצירה בזמן הכתיבה והורה לקרוא אותה בפרד"ס כמו שקוראים את כתבי הקודש- יוהרה.
  • בוקאצ'ו- מסתפ אחרי מותו ב2 רבדים- פשט ואלגוריה.
  • אלגוריה של חיות: השונרא- יגואר. היצירה האלוהית גורמת לה להיעלם.
  • הזאבה- מסמלת את המוסד הקאטולי והאפיפיור בעל תאוות הבצע. וירגיליוס מסביר איך לנצח אותה ע"י כלב הציד- הקומדיה לימדה את האיטלקים להיות עם בפני עצמם ע"י שלילת סמכויות מהכנסיה. הזאבה ממשיכה לדרוש אוכל כמו הכנסייה
  • מתילדה- אלגוריה לחוכמה- בסוף כור המצרף מקום שנראה כמעט כמו גן עדן .
  • ביאטריצ'יה שמדריכה אותו- רמז למשהו נשגב
  • הגוויות שגרמו לפיצול בתוך העמים נקרעות ומתחברות שוב כדי שיוכו להקרע שוב. לפי החטא
  1. ההנחיה:
  • דנטה מעדיף את רוח הרפאים הנחמדה על פני האריה המפחיד. הוא חייב להמשיך קדימה כדי להנצל ומצליח רק בזכות וירגיליוס.
  • מתילדה מנחה יחד עם וירגיליוס בכור המצרף- כנראה שתפקידה לפרש מה הם רואים
  • כשביאטריצ'יה מופיעה ווירגיליוס נעלם דנטה בוכה כי לא מאמין שיכול לבד והיא גוערת בו.
  • 24 זקנים- 24 ספרי התנ"ך. מצטט מתהילים וזה אומר שאולי ביאטריציה היא קדושה. מי שמלווה את דנטה בסוף זה סנט ברנרד.
  • האהבה החצרונית- האישה כמרכזית בעולם המושגים. עדיין חסרת זכויות אבל בעלת מקום מרכזי יותר בימי הביניים.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
שיעור 9

פיגורה נוספת- מטונימיה. העיקרון שלה הפוך לעיקרון של המטאפורה. המטאפורה מקשרת בין 2 דברים שבמציאות אין ביניהם קשר (געגועי כמו דלתות שנפתחות בלילה), ואילו במטונימיה

קרא עוד »