מי מפחד משירה – שיעורים

  • עושה את החיים קשים – אחד התנאים להבנת טקסט כלשהו הינו ידיעת ההקשר שלו.
    • צריכים להבין דברים מתוך נתונים חלקיים.

המערכת הצלילית

  • המערכת הצלילית (חרוז, מילים חוזרות וכו') – מקצבים, מצלולים, משקלים.
  • 3.         "שרה שרה שיר שמח" – קשר צלילי, ולא סמנטי.
    • אם נחליף במילים נרדפות זה כבר לא יהיה מעניין.
    • התוכן לא חשוב, אלא הצליל.
  • חרוזים – יוצרים קשר בין משפטים.
  • המערכת הצלילית יוצרת קשרים מסוג אחר.
  • סימבוליזם – זרם מצרפת מתחילת המאה ה-20 שלא עסק במשמעות בשירה אלא שם דגש על הצליל, הפנטת הקורא ע"י מצלולים ומקצבים.
    • אלתרמן עשה זאת.
    • השירים שואבים פנימה בגלל המקצב, אך לא מבינים על מה השיר מדבר.
    • הוא אומר משהו, אך לוקח זמן להבין.
  • ישנה "תורת המקצבים" בשירה, מאוד דומה למוזיקה.
    • קל להלחין את אלתרמן כי הוא פועל לפי מקצבים.
    • שירים ללא מקצב עם משקל סדיר יותר קשה להלחין.

סוגי שפה

שפה שקופה לעומת שפה עם נוכחות

  • שפה שקופה – המערכת התחבירית בעלת המשמעות הינה הדומיננטית.
    • למשל ברדיו.
    • לכל מילה בשפה יש תוכן (אחרת אינה מילה) – היא מצביעה על רפרנט, תוכן.
    • תפקיד המילה הינו לתת את המשמעות, להצביע על הרפרנט בלבד.
  • שפה עם נוכחות – המילים מצביעות על עצמן.
    • המילים קיימות בזכות עצמן, לא רק משרתות של המידע.
    • קיים בעיקר בשירה (בפרוזה מאוד נדיר).
    • ניתן לראות זאת בשירים של שבתאי ו-וולך.
  • מדובר ברצף הנע בין שני הקטבים.

פונקציות השפה – תקשורת לעומת אסתטיקה

  1. הפונקציה המרכזית בשפה הינה הפונקציה התקשורתית
    1. התרבות האנושית המציאה שפה כדי שאנשים יוכלו לתקשר זה עם זה.
    1. לשפה שקופה ישנה פונקציה תקשורתית.
    1. בשפה תקשורתית ישנה מינימליסטיות – כל מה שמיותר מפריע לתקשורת
      1. למשל, חזרה על מילים.
      1. בחירת המילים עצמן אינה חשובה.
  2. לשפה פונקציות נוספות, שהן משניות.
  3. פונקציה פואטית/ אסתטית – למשל, איך השורות מסודרות?
    1. לעיתים אנו קוראים שיר ומבינים כל מילה, אך לא את המסר.
    1. במקרים אלו, הדגש הינו על הפונקציה הפואטית.
    1. למשל, בשיר "נמל התעופה בן גוריון" הפונקציה התקשורתית הינה משנית.
    1. הדגשה של השפה, מתן נוכחות לשפה.
  4. מדובא בסקאלה – ככל שהפונקציה יותר תקשורתית היא פחות פואטית, ולהיפך.
  5. המשורר צריך לבחור איפה הוא נמצא על הרצף, לפי סגנונות.

"הדבק" – דמויות ועלילה לעומת זווית ראיה סובייקטיבית

  1. בסיפורת אנו חייבים שיהיו עלילה ודמויות
    1. הם יוצרים את הסיפור
    1. הם "הדבק" – מאחדים את חלקי הטקסט.
  2. בשירה לא חייבות להיות דמויות ועלילה – למשל השיר "ליל קיץ" של אלתרמן לא מכיל דמויות אלא נוף בלבד.
  3. בשירה המודרנית הדבק הינו זווית הראייה הסובייקטיבית של המשורר
    1. בעיקר במאות 20-21
    1. ישנה דרישה שהיצירה תהיה מקורית –
      1. אמירה שאף אחד לא יוכל לומר, כל אדם הוא מיוחד
      1. יהודה עמיחי כתב שיר על מלחמת השחרור, אך על הפן האישי שלו במלחמה.
      1. לא פשוט לבטא את העצמי בצורה מקורית – הכלי (השפה) הוא משותף לכולם וציבורי

סיכום הבדלים בין שירה לפרוזה

  1. בפרוזה הרגילה אין צורך לקחת את כל אלו בחשבון, אך השירה מחייבת יותר עירנות ומאמץ הבנה תוך תשומת לב לכל המערכות.
  2. ויניקוט – פסיכולוג שטען כי מרכז האישיות של כל אדם אינו תקשורתי
    1. לדוגמא – כולנו יודעים מהו אבל, אך האבל של כל אחד הוא שונה, נחווה באופן ייחודי.
    1. קשה מאוד לתמלל את התחושה הייחודית שלנו, להעביר תקשורתית את המידע.
      1. להסביר מה אני חש כשאני מאוהב.
      1. הכל יהיה עלוב לעומת התחושה האמיתית.
    1. המילים מאוד מוגבלות – יש הרבה דברים שאיננו יכולים להעביר באמצעותן
      1. טובות להעברת מידע ומחשבות.
      1. אך רגשות, טעמים וכו' מאוד קשה להעביר (מהו טעם של עגבניה? יש לטעום כדי להבין).
  3. השירה מנסה להשתמש בשילוב המערכות כדי להעביר דברים שהשפה הרגילה לא מסוגלת להעביר – בעיקר מבחינה פסיכולוגית
    1. אם הקורא קשוב, והמשורר מדבר אליו, השיר יכול לעשות את מה שהפרוזה לא יכולה.
    1. להעביר רגשות, מצבי נפש – גם אם לא ניתן לשים על זה את האצבע.
    1. הרגשות שלנו הם כאוס, אינם מסודרים או מאורגנים באופן מסוים.
    1. בגלל שהשפה בשירה שוברת את החוקים, המשורר יכול לנסות לבטא את הכאוס הזה.
  4. הזרם הסוריאליסטי – בשירה ניתן לקשר בין דברים שבמציאות אין ביניהם קשר, בדומה לציור סוריאליסטי.
    1. איך אנו אמורים להבין זאת כקוראים?
    1. ישנה לוגיקה מסוימת לאיך הקורא יכול לנסות להבין זאת – אחד המאמרים שאנו צריכים לקרוא דן בכך.
  5. סאב-טקסט – קיים גם בטקסטים אחרים, אך בולט יותר בשירה (מודרנית).
    1. דברים שלא נאמרים וצריך לחלץ מהטקסט.
    1. מישהו אחר עשוי לחלץ דברים אחרים.
  6. לסיכום, השירה מנסה להגיע לתחומים שהפרוזה לא יכולה.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים
הבריכה/ אנה הרמן

(לקרוא את המאמר – המילים עושות אהבה) בשירה מודרנית – הטקסט לא סופי. מה הכוונה בטקסט לא סופי?  טקסט שניתן להוסיף עליו , כשמו כן

קרא עוד »
מאמן כושר אישי

מדריכי כושר פרטיים הופכים פופולריים יותר ויותר כאשר אנשים מחפשים תוכניות כושר מותאמות אישית כדי לענות על הצרכים האישיים שלהם. מאמנים פרטיים יכולים לעזור לך

קרא עוד »