מטאפורה, אדם שמגיע אל עצמו – השלמה עם עצמו, כנראה שעבר אירוע מסוים, תהליך השלמה עם עצמו – אלי – כלומר, אל עצמי.

בית ראשון:

"השנים פרכסו את חיי" – השנים איפרו את פניי בזיכרון אהבות. בשורה זו מופיעה מטאפורה, המילה לא מופיעה במשמעות המילונית שלה, כיוון שהשנים לא באמת יכולות לאפר פנים – השנים עשו לי טוב. המשוררת זוכרת את האהבות, לא ברור באילו אהבות מדובר, אך דבר אחד ברור – השנים והזיכרונות הטיבו עם הדוברת.

"וענדו לראשי חוטי כסף קלים" – חוטי כסף – שיער שיבה , כלומר השנים שביגרו אותה, באותה מידה גם ייפו אותה.

בשלב זה עדיין לא מובן מה הדוברת חוותה אך ברור כי עברה תהליך מסוים שבסופו השלמה ויופי.

כל הבית הראשון בנוי ממטאפורות.

בית שני:

בבית השני מדובר על אהבה "נופים שראיתי, דרכים שעברתי יישרו צעדיי" – מטאפורה  שכן דרכים שאדם הולך בהם בד"כ בסוף הדרך רגליו אינם ישרות, הדוברת מתכוונת שגם הטעויות שלה לימדו אותה ויישרו אותה – עייפים ויפים – הדרכים שעברה ייפו אותה, בסוף הדרך אדם עייף (בתחילתה רענן ומלא כוח) בשיר זה הדוברת חוזרת על העובדה שהיא יפה בסוף הדרך.

בית זה הוא גם מטאפורה – הזמן שעבר עשה לה טוב, הדוברת רומזת לכך שעברה לא היה מוצלח במיוחד.

בית שלישי:

בבית זה מתגלה לנו כי מדובר במונולוג – עד עתה לא היה שום "אתה" לא ברור כיצד זה נגמר בין הדוברת לבין בן הזוג, מה שברור הוא שהדוברת הולכת אליה – עם האישיות שלא היתה לה כשהיתה בתוך הזוגיות.

"אם תראני עכשיו לא תכיר את תמליך" לא תכיר אותי כפי שהייתי פעם – אתמול.

ניתן להבין כי הדוברת כבר לא צריכה את הגבר אליו היא כותבת וכי היא מצאה בתוכה כוחות.

בלדה על השיער הארוך והשיער הקצר / יהודה עמיחי

יהודה עמיחי – המשורר ששיריו תורגמו להכי הרבה שפות.

שיר זה בהמשך לז'אנר של בלדה, מדובר בבלדה לירית, מודרנית, הכוונה בבלדה מודרנית – עמיחי לוקח את המאפיינים של הבלדה ונותן לה צביון קצת אחר. יהודה עמיחי מצליח באמצעות רמיזות לתת לנו את מאפייני בלדה האמיתית – התעסקות בעולם מאיים, גורלי.

כותרת:  מרמזת על שיר לבחור ובחורה – שיער ארוך ושיער קצר, השיער מייצג את הדמויות.

בית ראשון

השיר פותח במשפט פשוט "שערו גולח כשבא למחנה" – זהו סמל לבחור שמתגייס לצבא, גורלו של אדם שמתגייס אינו ידוע. "שערה נשאר ארוך ובלי מענה" – חברה של הבחור, נשארת בבית כנראה, שערה נשאר ארוך – טבעי, אך היא נותרה ללא מענה, כלומר הגיוס יצר פער ביניהם, הצבא שינה את הבחור והותיר אותם ללא תשובות. הוא בעולם אחר – אולי מסוכן יותר ולה אין מענה.

"אינני שומעת אותך ברעש הגובר" – המילה רעש בצירוף גובר – רעש – מילה טעונה, בתנ"ך רעש מסמל רעידת אדמה. אולי מעיד על מלחמה, סכנה מסוימת "אינני שומעת" כלומר אין ביניהם כל תקשורת.

בכל בית בשורה שיטתית השורה ה3 הינה דיאלוג.

הבית האחרון נגמר במשפט "שערך הארוך נערה שערך הקצר" – בא להדגיש את הפער ביניהם.

בית שני

התחלה מטאפורית "כל הקיץ התאמנו פרחים לפרוח" ממתי פרחים צריכים להתאמן כדי לפרוח? התאמנו- קשור למילה מחנה, במשפט השני "צברו כוח"- גם כן לקוח מתוך הלקסיקון הצבאי, פרחים – רמז לאנשים צעירים בצבא (למשל פרחי טיס). הפרחים, כלומר החיילים שהתגייסו וביניהם בעל השיער הקצר.

"בתוך האדמה הסבלנית" – בתוך , הרי שלא מתאמנים בתוך האדמה – רמז לכך שהאדמה מחכה להם, לאדמה יש סבלנות, כלומר בסופו של דבר הכל שאלה של זמן וכולם יגיעו לאדמה – כולם ימותוץ

המשורר מכניס ברמיזות לשיר את "העולם המאיים" כזה שבכל רגע יכול לקרות בו משהו. "חזרתי אלייך אבל הייתי אחר" אמירה מפורשת למה שנרמז בבית הקודם.

ושוב המשפט האחרון הסוגר את הבית השני.

בית שלישי

המשורר מכניס אמירות גדולות , קוסמיות "הרוח שיברה את העץ, העץ את הרוח" – כלומר, גם הטבע אלים, ולא רק בני האדם. מעין לחימה מתמדת.

"היו להם הרבה אפשרויות ומעט זמן לנוח" – מדבר על בני האדם. "הגשם יורד בוא הביתה מהר" – כלומר בעלת השיער הארוך רוצה שהוא יחזור אך אין ביניהם תקשורת.

בית רביעי

המודרניזם (שבאה אחרי הרומנטיקה) מתייחסת לרומנטיקה באיזושהי הסתייגות – המשוררים נזהרים שלא להיות רגשניים (נתן זך אמר פעם "אני רומנטיקן מר").

בבית זה הבחורה שואלת את הבחור "מתי אתה חוזר" זה טראגי כיוון שגם אם יחזור, זה לא יילך ביניהם שכן כבר אין תקשורת.

בית חמישי

"אח"כ שתקו כצעדים מתרחקים" – השיח ביניהם גווע , מתפוגג באיטיות, בתהליך מסוים (להבדיל משירתו של אלתרמן בה הכל חד).

"השמיים נפתחו, נסגרו…" השמיים נפתחים ביום כיפור, רק במאורעות קוסמיים, ולא ככה סתם. "נסגרו ספרי חוקים" – ספרי גורל , האדמה סבלנית והשמיים נפתחו.

כל השיר מרומז, לא קרה לבחור כלום אבל עדיין יש אווירה בלדית מאיימת – משהו אכן עשוי לקרות. "מה את אומרת…" שוב הדגשה שהם לא שומעים אחד את השני, דיאלוג על חוסר דיאלוג. או שהבחור חוזר והוא שונה או שהם לא שומעים זה את זו – אל אלה למעשה סימנים לכך שהם לא מתקשרים.

השיר מסתיים בכותרת השיר.

בבלדה זו מסופרים 2 סיפורים :

  • הנער שמתגייס
  • הקשר בין הנער לנערה

אחד משליך על השני ושניהם יחד הופכים זאת לטראגי.

סיטואציות שונות משפיעות על בני האדם – על התנהגותו , על קשריו עם אנשים.

עמיחי בנה תשתית בלדיסטית – עולם לא שגרתי בו לטבע יש כוח.

על הבחינה

  1. כל שנלמד בכיתה (שירים באופן כללי – למשל לאיזה ז'אנר משתייך כל שיר וכן מושגים לדוגמא המושג אנאפורה).
  2. מאמרים – השאלות הן כלליות.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים
לפרסום כתבה באתר
מאמרים אחרונים